‘Triple-C werkt in de hele organisatie door’

De zorgvisie Triple-C is voortdurend onderwerp van gesprek. Het is bij Gors een belangrijke leidraad bij ieders doen en laten. Dat ervaren ook zorgmanagers Maaike Meerman en Jacinta Kesselaar. “Triple-C speelt op verschillende lagen in onze organisatie een rol. Natuurlijk gaat het over de relatie tussen medewerkers en cliënten, maar Triple-C werkt ook door in onze relatie tot medewerkers en in hoe we ons verhouden tot bijvoorbeeld familie, collega’s van het Centraal Kantoor of externe partijen.”

Gors werkt vanuit de zorgvisie Triple-C. Het doel van Triple-C is ‘het gewone leven ervaren’, met alles wat daarbij hoort. Dat is waar medewerkers en cliënten elke dag samen aan werken. Daarbij nemen ze niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt. Als dat lukt, krijgen cliënten steeds meer vertrouwen en verdwijnen stress en probleemgedrag naar de achtergrond. Maaike en Jacinta zijn beiden enthousiast over Triple-C. Jacinta ging soms al van deze zorgvisie uit, nog vóórdat deze was geïntroduceerd bij Gors. Voor Maaike was Triple-C nieuw, toen zij vorig jaar mei bij Gors startte.

Triple-C in de driehoek

In de besprekingen binnen de driehoek (tussen de coördinerend begeleider, de gedragsdeskundige en de zorgmanager) is Triple-C continu onderwerp van gesprek. Maaike: “Inmiddels is vrijwel iedereen Triple-C geschoold. In onze overleggen komt steeds aan de orde hoe we zo goed mogelijk kunnen aansluiten op de wensen en behoeften van cliënten én medewerkers. Daarbij zie ik dat er steeds vaker gewerkt wordt met de Behoeftencirkel en dat iedereen daarin vaardiger wordt. Dat is mooi om te zien. Interessant is dat we soms al een stapje verder gaan, bijvoorbeeld door voor een cliënt een Triple-C dagprogramma samen te stellen”, aldus Maaike. “Bij Triple-C kijken we nadrukkelijk ook welke begeleidingsstijl een cliënt nodig heeft; richting gevend, uitnodigend of ruimte biedend. Als manager bespreek ik dat ook met de coördinerend begeleider in relatie tot het team. Wat hebben zij nodig om hun werk goed en prettig te kunnen doen?” Jacinta herkent dat: “In de driehoek bespreken we soms hoe we moeten op- of afschalen. Bijvoorbeeld, als er in een team drie nieuwe medewerkers starten, die nog niet bekend zijn met Triple-C, sluiten we iets dichter aan, om daarna weer een stapje terug te doen. Daarnaast stimuleren we teams om bijvoorbeeld ook familie nadrukkelijk te betrekken. Wat ons betreft: nodig ze uit, heet ze welkom en benut dat sociale netwerk rondom de client.”

Triple-C, óók bij zomerdrukte

Jacinta wijst op de afgelopen zomerperiode, waarin er behoorlijk wat spanning zat op de roosters. “Het doel is steeds dat bewoners zo goed mogelijk het dagelijks leven ervaren. Om die reden doen we ons best dat er in iedere dienst een bekende medewerker is, die de cliënten kent. Daar steken we veel tijd en energie in. Dat vinden we belangrijk, want zo kunnen we blijven aansluiten op elkaar en gaan de dagdagelijkse activiteiten ook zo ongestoord mogelijk door.” Maaike illustreert dit streven met een aansprekend voorbeeld. “Ik was enige tijd geleden op een locatie waar cliënten met een ernstige meervoudige beperking wonen. Het was druk en het rooster was krap. Desondanks zag ik dat een medewerker de tijd nam om samen met een cliënt spullen uit de koelkast te halen en die samen gereed te zetten voor het avondeten. Het was in die situatie heel makkelijk geweest om ‘op de automatische piloot’ snel alles even zelf te doen. Toch koos deze medewerker er bewust voor om iets meer de tijd uit te trekken om zodoende de cliënt te kunnen betrekken bij het dagelijks leven. Het spreekt voor zich dat ik blij word als ik zoiets zie.”

Beslissingen goed afwegen

Ook binnen het managementteam speelt Triple-C een rol bij de keuzes en beslissingen die worden genomen. Jacinta: “We hebben veel tijd geïnvesteerd in de ‘verhuiscarrousel’ waarbij 26 cliënten in Goes eerder dit jaar andere huisvesting kregen. Tot voor kort zouden ouder wordende cliënten wonend op de Beethovenlaan uitstromen naar een verpleeghuis. Door nu een specialistische groep te vormen in de Populierenstraat, kunnen we beter aansluiten op ieders wensen. Eén client vertelde me enthousiast dat ze nu lopend naar de activiteiten bij De Cirkel kan. Dat is mooi, we hebben zo een leefgebied gecreëerd, waar de ouder wordende client nog zoveel mogelijk onafhankelijk zijn of haar leven kan leiden. En hen toekomstbestendige zorg kunnen bieden.”

Geen wensenlijstje, maar persoonlijke behoeften

Jacinta en Maaike wijzen erop dat werken vanuit iemands behoefte niets te maken heeft met veel of weinig geld te besteden hebben. “Ik merk weleens dat daarover verwarring bestaat. Triple-C is geen wensenlijstje opstellen, maar gaat veel meer over de behoeften in kaart brengen, lichamelijk, emotioneel en op het gebied van zingeving. We willen daarop aansluiten.” Maaike beaamt dat en vult aan: “Het is belangrijk om het daarover te hebben. Financieel kan wellicht niet alles, maar dat maakt niet uit. Het is goed om samen te ontdekken wat er wél kan.”