TED wordt steeds vaker gevraagd
“Het is fijn om te zien dat de medewerkers ons steeds beter weten te vinden. Ze vragen ons om mee te denken en te adviseren over zaken, die voor de cliënten belangrijk zijn. Het komende jaar willen we werken aan nog meer bekendheid, en dan met name onder de cliënten zelf. Als ervaringsdeskundigen richten wij ons vooral op het primaire proces, daar waar cliënt en medewerker elkaar ontmoeten. We willen die omgang zo prettig mogelijk maken.”
Het Team Ervaringsdeskundigen (TED) bestaat nu een paar jaar en telt inmiddels vijf ervaringsdeskundigen. Naast de leden van het eerste uur, Duncan, Dimitri en Menzo-Jan, maken nu ook Erika en Patricia deel uit van het team. Dat is maar goed ook, want ze hebben het razend druk. “Iedere woensdag komen we samen en die dagen zitten vol met alle opdrachten die we krijgen. We werken ook samen met twee vrijwilligers.”
Wie de ervaringsdeskundigen en hun coach Carola van Schouwen spreekt, ziet dat dit een goed geolied team is. Ze kennen elkaar door en door. Er is genoeg ruimte voor plezier, maar vergis je niet, iedereen neemt het werk serieus. Terecht, want het zijn flinke klussen waarvoor ze staan. “We besteden momenteel veel tijd en aandacht aan presentaties aan gemeenten en het UWV.” Dit is slechts één voorbeeld van de activiteiten van TED. Zo werden er gastlessen verzorgd bij Scalda, beoordeelden zij de inhoud en lay-out van het Kwaliteitsrapport en ontplooiden ze tijdens de coronapandemie allerlei activiteiten voor de cliënten, van vlogs tot wandelsessies en Skype-afspraken. “Het komende jaar willen we ons team nog meer onder de aandacht brengen. Bovendien lijkt het ons zinvol om samen te werken met verschillende ervaringsmedewerkers. Dan kunnen we de individuele begeleiding nóg beter aansluiten op de ervaringen van de cliënten.”