“Lekker bewegen, dat is het doel van dit beweegproject. Aanvankelijk was het bedoeld voor de bewoners van de Populierenstraat en de Beethovenlaan in Goes. Inmiddels gaan de studenten van het CIOS ook naar De Cirkel om daar de cliënten van de dagbesteding mee te nemen in sport en spel.”
Naast zorgregisseur is Rens Pekaar ook bewegingsagoog. Vanuit die functie begeleidt hij het beweegproject dat Gors in september startte in samenwerking met CIOS Goes en Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelderegio (SWMO). “Het project was in eerste instantie gericht op bewoners die geen dagbestedingsactiviteiten hebben en dus thuisblijven op de woonlocatie. Door op dinsdag- en donderdagmiddag leuke sport- en spelactiviteiten aan te bieden, zetten we ze letterlijk in beweging. Mogelijk zet dat aan om na te denken over dagbestedingsactiviteiten buiten de deur”, legt Rens uit.
Stoer: les van CIOS-studenten
Omdat de CIOS-studenten per middag steeds vier uur beschikbaar zijn, werd al snel besloten om ná de activiteiten op de woonlocaties, naar De Cirkel te gaan en ook daar sport en spel aan te bieden. Dat valt in de smaak! Rens: “Natuurlijk is deelname altijd vrijwillig, maar we stimuleren de cliënten wel. Een aantal van hen is echt heel enthousiast. Ze vinden het zelfs wel stoer dat er studenten van het CIOS hier lesgeven.” Rens vertelt dat er bij De Cirkel drie groepen zijn. “Bij de eerste groep cliënten zijn de activiteiten vooral gericht op sensitieve ervaringen. Een mooi voorbeeld is de grote parachute, die ze samen moeten vasthouden. Dat is best spannend: de kleuren, de wind die het veroorzaakt en natuurlijk de kans dat je eronder komt. Bij de tweede groep cliënten worden vaak balspelen gedaan. Cliënten zitten in een bepaalde houding in hun rolstoel en met de balspelen worden ze uitgedaagd om hun armen of benen even in een andere stand te zetten. De laatste groep tot slot zijn cliënten die willen knállen.”
Leerzame ervaringen
Volgens Rens zijn niet alleen de cliënten enthousiast, maar ook de CIOS-studenten. “De studenten die deze activiteiten verzorgen, zitten in het tweede leerjaar. Vaak zijn ze nog nooit met deze doelgroep in aanraking gekomen. Het is om die reden heel leerzaam. Ze ontdekken dat je nog heel veel met deze doelgroep kunt doen. Tegelijkertijd vinden sommigen het ook spannend en moeilijk. Het aanpassen aan de belevingswereld van cliënten is bijvoorbeeld lastig. Neem zo’n spel als de parachute; studenten zelf vinden dit al snel saai, terwijl het voor de cliënten enorm spannend en intensief is.”
Meerwaarde
Het beweegproject is vooralsnog een project. Rens zelf hoopt dat het op deze manier kan blijven doorgaan. “Ik ben overtuigd van de meerwaarde voor cliënten en studenten.”