Organisatie
Onze gedreven medewerkers en vrijwilligers zetten zich met passie in voor de best mogelijke mensgerichte ondersteuning en zorg. Aan huis en op diverse locaties in Zeeland aan kinderen, volwassenen en ouderen met (niet-aangeboren) hersenletsel, een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Wij maken het voor hen mogelijk een goed leven te leiden, afgestemd op hun mogelijkheden, wensen en ambities. Bij wonen, werken/dagbesteding, leren, vrije tijd en behandelen. We bieden zorg en ondersteuning aan meer dan 1.000 cliënten. We werken volgens deze visie en missie.
Organisatie
We werken met 6 managers voor de zorg met ieder een eigen aandachtsgebied, een manager financiën & control, een manager personeel & organisatie, een eenhoofdig raad van bestuur en een bestuurssecretaris. Benieuwd wie het zijn en welke aandachtsgebied ieder heeft? Hier vind je een overzicht.
Bij de dagelijkse ondersteuning en zorg, werken onze verschillende taakteams, kernteams en een team Expertise & Behandeling. Dit zorgteam werkt samen met de cliënt, zijn/haar netwerk en vrijwilligers. Meer informatie hierover en over de besturing, ondersteuning en medezeggenschapsorganen, lees je in dit organogram.
Bestuur
De dagelijkse leiding is in handen van de Raad van Bestuur; Andrea Klap. Zowel de Raad van Bestuur als de leden van Raad van Toezicht ontvangen een honorering binnen de kaders van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) en de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg- en welzijnssector. De beloningen van de Raad van Bestuur en de leden Raad van Toezicht worden gepubliceerd in de jaarrekening. Ook hanteren we een vaste werkwijze declaraties Raad van Bestuur en houden die bij. Salariëring van managementleden, overige leidinggevenden en medewerkers geschiedt conform de CAO Gehandicaptenzorg.
- Statuten
- Reglement Raad van Bestuur
- Werkwijze declaraties Raad van Bestuur
- Declaratie en bankpasuitgaven Raad van Bestuur
- ANBI formulier
- Jaarrekening
Jaarverslagen met de jaarrekening maken we ook openbaar via www.jaarverslagenzorg.nl Kies voor archief DIGIMV.
Toezicht
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het werk van de raad van bestuur. Deze bestaat uit: Femke Brull, Jan Vansteenkiste, Jan Bergen (voorzitter) en Johan Linssen en is bereikbaar via rvt@gors.nl
Goed bestuur en toezicht zijn belangrijke voorwaarden voor goede zorg. Met de Governancecode Zorg volgen we zeven principes die breed gedragen zijn in de hele sector.
Strategie, kwaliteit en kosten/vergoedingen
Onze strategische koers is vastgesteld voor de periode 2020-2025 met daarin onze basisvisie op zorg Triple-C, de cliëntgroepen, onze aanpak om onze doelen te bereiken en het vermogensbeheer.
In ons kwaliteitsrapport staat ons kwaliteitsbeleid en onze verbeterplannen.
We kennen wettelijk bepaalde eigen bijdragen en vergoedingen/kosten bij het leven/wonen.
- Strategische koers 2020-2025 (samenvatting)
- Kwaliteitsbeeld 2023 | Klik hier voor ons archief kwaliteitsrapporten
- Kosten en vergoedingen
We zijn HKZ gecertificeerd sinds 2007. Het HKZ Certificaat geeft aan dat we voldoen aan vooraf vastgestelde kwaliteitsnormen van de geleverde zorg, dit wordt regelmatig getoetst door een externe organisatie. Lees meer op hkz.nl
ANBI en giften/legaten/donaties
We zijn door de belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit heeft zowel voor jou als voor ons fiscale voordelen bij een schenking. De belangrijkste fiscale voordelen zijn:
• We hoeven geen schenk- of erfbelasting te betalen. Ook zijn we vrijgesteld van BTW. De gehele schenking komt zo ten goede aan het gewenste doel.
• Als donateur mag je jouw gift aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting binnen de geldende regels.
Meer weten over de belasting en schenken? Kijk op www.belastingdienst.nl
Gors is een voornamelijk WLZ/WMO en JW gefinancierde stichting zonder winstoogmerk. Met giften, legaten en donaties kunnen we de activiteiten ten behoeve van cliënten bekostigen die niet door WLZ/WMO/JW worden gefinancierd. Hiervoor hebben we een algemene reserve gevormd. Deze is vrij aanwendbaar binnen onze doelstellingen, uiteraard houden we rekening met eventuele gestelde voorwaarden van de verstrekkers. Heb je vragen over ANBI, schenkingen of giften? Neem contact op met het bestuurssecretariaat via bestuurssecretariaat@gors.nl.
Leveringsvoorwaarden
Onze leveranciersverklaring vind je hier.
Onze leveranciers werken volgens onze algemene inkoopvoorwaarden.
Samenwerkingsverbanden
Gors werkt samen met verschillende partners, waaronder Tragel en Zuidwester. Ook zijn wij één van de partners van het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland. Meer informatie over ons samenwerkingsconvenant en Privacy Protocol kun je vinden op www.veiligheidshuiszeeland.nl
Visie en missie (doelstelling)
Je hebt behoeften en wensen voor de invulling van je leven; je wilt een volwaardig deel van de samenleving zijn. Gors wil je daarbij helpen. Samen kunnen we werken aan zingeving, het omgaan met emoties, persoonlijke verzorging, het gebruik van hulpmiddelen, het aangaan en onderhouden van sociale contacten. Heb je een andere vraag of wens? Zeg het ons. Ons uitgangspunt is altijd jouw wens of behoefte.
Om te weten wat er leeft bij cliënten, zorgen we voor goed contact tussen alle lagen van de organisatie: cliënten, ouders/verwanten, medewerkers, management en bestuur. Doordat we veel locaties hebben en ook thuisbegeleiding bieden, is de ondersteuning van Gors nooit ver weg.
De missie van Gors is kort en krachtig: mensgerichte ondersteuning. Wij helpen je als je door een handicap of beperking niet of niet goed kunt deelnemen aan de samenleving. We gaan uit van de mogelijkheden van ieder individu als het gaat om zorg, wonen, werk, vrije tijd, dagbesteding en welzijn. Jouw behoeften en wensen staan daarbij centraal, niet de handicap of beperking. Dat is onze visie.
Een fijne relatie met jou als cliënt bereiken we aan de hand van deze uitgangspunten:
- Ieder mens kent een eigen verantwoordelijkheid en moet zelf regie kunnen hebben over zijn leven.
- Wij erkennen de behoefte van mensen om daarbij ondersteund te worden.
- Wij erkennen de belangrijke rol die familieleden en andere leden van het sociale netwerk in die ondersteuning spelen.
- Wij zijn specialist in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
- Wij dragen bij aan de kwaliteit van bestaan.
Stichting vrienden van voorheen Stichting ZLG
De stichting Vrienden van Gors (statutair gevestigd onder de naam: Stichting vrienden van voorheen stichting ZLG) heeft als doel: het, in de meest uitgebreide zin, verlenen van financiële steun met betrekking tot activiteiten die niet gefinancierd kunnen worden uit de reguliere exploitatie-vergoedingen van de te Goes gevestigde Stichting Gors. Met inachtneming van het vorenstaande, ook verlenen van financiële steun aan groepen cliënten van Stichting Gors. De stichting werkt op basis van een beleidsplan.
Het bestuur bestaat uit: de heren J.F.M. Bergen (voorzitter), P.C. Pattenier (secretaris) en mevrouw M.P. Lampert-Duvekot (penningmeester). Zij krijgen geen beloning voor hun werkzaamheden; zij hebben wel recht op een vergoeding van de kosten die zij in hun functie maken.
Postadres: Postbus 2160, 4460 MD Goes
Bezoekadres: Stationspark 24, 4462 DZ Goes
Tel: (0113) 273 333
Mail: ajansen@gors.nl
Web: www.gors.nl/overons/#zlg
RSIN: 805834540
KvK: 41115392
Stichting Fonds Jan Weil
De Stichting heeft ten doel: het stimuleren van verzorging van mensen met een verstandelijke beperking, welke is gericht op individualiteit en eigen identiteit, het verbeteren van de sociale omstandigheden, speciaal het leef- en woonmilieu alsmede het verlenen van de daartoe benodigde materiële en immateriële steun aan individuele mensen of aan instellingen, welke zich belasten met de verzorging van mensen met een verstandelijke beperking, en voorts al hetgeen in de ruimste zin met één en ander verband houdt, daartoe behoort en/of daartoe bevorderlijk kan zijn.
Lees hier meer over onze sponsoring:
Rustgevende vogelnestschommel in de tuin van De Hoogte
Veilige buitenruimte rond De Cirkel en de Populierenstraat
Het bestuur bestaat per december 2023 uit Wim de Kruijf (voorzitter en penningmeester), Brian Bal (secretaris) en Gea de Lange (bestuurslid).
T: 0113 – 27 33 33 (bestuurssecretariaat)
E: StichtingWeil@gors.nl
RSIN: 802443874