‘Belangrijk dat cliënten kunnen meepraten’
“Ik vind medezeggenschap belangrijk. Het is goed dat cliënten kunnen meepraten over de zorg die ze krijgen. Om die reden ben ik lid van de Centrale Cliëntenraad (CCR) van Gors. Het doet me goed om te zien dat de bestuurder de tijd neemt voor het overleg en waarde hecht aan de mening van de CCR.”
Wie het appartement van Kevin ziet, begrijpt dat hij meer dan tevreden is met deze woning van Gors. Kevin woont aan het Westerscheldeplein in de Stromenwijk in Middelburg. Op de tweede verdieping van het complex wonen 21 cliënten van Gors in meer of mindere mate volledig zelfstandig. “Ik woon hier nu anderhalf jaar en ben erg blij met dit appartement. Hiervoor woonde ik bij een andere zorgorganisatie. Daar woonde ik met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Dat beviel minder, omdat ik niet echt gesprekken met hen kon aanknopen. Dat is nu gelukkig wel het geval. We hebben op onze verdieping een inloophuis en daar kan ik naartoe om te eten of gewoon voor een praatje. Erg leuk is ook dat we tussen andere huur- en koopwoningen wonen. Aan het plein zijn verschillende winkels en supermarkten. We doen op deze manier dus volledig mee in de samenleving.”
10.000 fietskilometers
Dat laatste blijkt ook uit de fiets die bij Kevin in de gang staat. En daar maakt hij veel, heel veel gebruik van. “Ik heb in vier jaar tijd zeker 10.000 kilometer gefietst. Vaak alleen, maar zeker één keer per week maak ik een grote ronde met mijn vader”, vertelt hij enthousiast.
Opkomen voor cliënten
Kevin vertelt dat hij het belangrijk vindt om op te komen voor de belangen van cliënten. Omdat hij op de website van Gors niets over medezeggenschap las, heeft hij een e-mail gestuurd. “Ik kreeg direct bericht van Centrale Cliëntenraad dat de medezeggenschap weldegelijk goed geregeld is binnen Gors. Voorzitter Lex Janse en Alette Gerrits, coach medezeggenschap en adviseur van de CCR, zijn bij mij op bezoek geweest. Het klikte meteen. Ik heb daarop een keer meegekeken bij een vergadering en toen besloten lid te worden van de CCR.”
Inzet is goede zorg
De CCR komt iedere maand samen. Om de maand sluit ook de bestuurder aan. Kevin maakt zich in CCR hard voor goede zorg. “Goede zorg betekent voor mij dat medewerkers tijd hebben voor de cliënten en dat cliënten grip hebben op hun eigen leven. Zo maak ik me wat mijn woonlocatie betreft zorgen om het vertrek van met name jonge medewerkers. Dat is zeker voor jonge cliënten zoals ik jammer, want we hebben dezelfde belevingswereld. Een ander aandachtspunt vind ik het onderhoud van hulpmiddelen, zoals rolstoelen en fietsen. In mijn geval onderhoudt mijn vader mijn fiets, maar een periodieke controle en onderhoud van hulpmiddelen verlengt de levensduur ervan. Dat is belangrijk voor de cliënten en voor Gors zelf. Natuurlijk begrijp ik dat niet alles direct kan worden opgepakt of kan worden opgelost. Ik waardeer het al enorm dat de inspraakmogelijkheid er is, dat er wordt geluisterd en dat we serieus genomen worden.”
Ben je zelf ook benieuwd naar wonen bij Gors? Kijk op deze pagina of neem contact op met het cliëntenbureau via clientenbureau@gors.nl of bel naar (0113) 273 333. Meer informatie over de CCR is te vinden op deze pagina