De Kennisbank maakt (samen) leren makkelijk
Wat wil je leren? Het is die vraag, die cliënten veel makkelijker kunnen krijgen nu Gors de Kennisbank heeft omarmd. Burgerschap, activiteiten organiseren, samenwerken, gezonde voeding, milieu, digitale vaardigheden: de keuze aan online trainingen is breed en sluit dus altijd aan bij de wensen en behoeften van de cliënt. “De Kennisbank is een extra tool, waarmee je eenvoudig kunt aansluiten bij de leervraag van cliënten.”
Wie samen met Leny Seinen en Marloes Kuipers, beiden medewerker Leren, achter de computer kruipt, begrijpt direct hun enthousiasme. De Kennisbank is aantrekkelijk, kleurrijk, overzichtelijk en biedt een fantastisch aanbod aan trainingen. Niet ingewikkeld, maar in een taal en een werkwijze die aansluit bij het werk- en denkniveau van cliënten. Het is duidelijk: hier zit een didactische gedachte achter. “Mooi is dat elke online training diverse werkvormen combineert. Dat maakt het ook zo leuk om te doen. Er wordt gewerkt met vragen, puzzels, spelletjes, video’s en werkbladen en bij het afronden zijn er altijd enkele opdrachten die de cliënt samen met de begeleiding kan doen”, leggen Leny en Marloes uit. “Leren is belangrijk, op welke manier dan ook. Het versterkt de eigenwaarde, de zelfstandigheid, het zelfvertrouwen en de veerkracht van cliënten.”
Individueel of in groepen
De eerste ervaringen met de Kennisbank laten zien dat cliënten deze online trainingen erg leuk vinden. “Je ziet ze groeien achter een laptop. Het lijkt soms wel of ze net iets meer rechtop gaan zitten dan normaal. Zo’n werkvorm is natuurlijk ook helemaal van nu. Het is voor cliënten stukken leuker dan een traditionele cursusmap”, lacht Leny. Marloes vertelt dat de manier, waarop de Kennisbank wordt ingezet, varieert. Soms kiezen begeleiders voor een individuele benadering, maar het gebeurt ook dat er groepsgewijs wordt gewerkt, bijvoorbeeld in de pauze. “Bij dagbestedingslocatie Productie in Goes bijvoorbeeld kiezen ze voor een vast moment in de week om groepsgewijs met de online trainingen aan de slag te gaan. Zij hebben op die manier onder andere al geleerd over milieu, afval scheiden en werknemersvaardigheden. Ook bij de Smulkamer in Goes werken ze ermee. Het is geweldig om te zien hoe een video van een blunderende ober tot gesprekken leidt over hoe je gasten netjes en beleefd kunt ontvangen.”
Handleidingen en QR-codes
De manier, waarop begeleiders individueel met cliënten kunnen werken, verschilt. “Als je als begeleider merkt dat een cliënt moeite heeft met bepaalde vaardigheden, vind je in de Kennisbank ongetwijfeld een passende e-learning. Je kunt ervoor kiezen om samen een aantal lessen te doen of het bijvoorbeeld te gebruiken in een gesprek of tijdens een koffiemoment. Natuurlijk kan een cliënt ook in een paar avonden de hele training doorlopen. Wie inlogt via het trainer-account vindt daar duidelijke handleidingen, met tips, goed omschreven (sub)doelen en achtergrondinformatie. Leuk is ook dat je QR-codes kunt downloaden. Een voorbeeld? Bijvoorbeeld een QR-code over hoe je moet stofzuigen. Die print en plak je eenvoudig op de stofzuiger en die kun je scannen zodra een cliënt daarmee aan de slag gaat.” Leny en Marloes benadrukken dat de Kennisbank aansluit bij de Triple-C gedachte. “We streven er bij Gors naar om uit te gaan van de behoeftes van cliënten. Het is daarom fijn dat we op deze manier ook kunnen beantwoorden aan de leervragen van cliënten.”
Vraag hulp of ondersteuning
Marloes en Leny zijn zich ervan bewust dat de Kennisbank nieuw is en voor veel begeleiders op dit moment nog onbekend terrein. Om die reden nemen ze medewerkers graag mee in de eindeloze mogelijkheden. “Onbekend maakt onbemind, maar dat zou in dit geval enorm zonde zijn. Om die reden zijn we altijd bereid om de Kennisbank uit te leggen. Wil je meer informatie, heb je ondersteuning nodig of wil je je eigen account aanvragen? Laat het ons weten. We helpen graag!”
Meer informatie? Stuur een e-mail naar leren@gors.nl of neem een kijkje op www.gors.nl/aanbod/kennisbank/